Saturday, 20 August 2011

Αντιτρομοκρατική: Αλ Ουαχάμπ και Τζιχάντ

Πάρις Ι.Μ.*
Σενάριο /SDS

Αθήνα, ΕΛΛΑΔΑ
H ενημέρωση των ανώτερων επιχειρησιακών στελεχών αλλά και της ειδικής ομάδας Ψυχολογικής Διαπραγμάτευσης της Ολυμπιακής Ασφάλειας από το καθηγητή εγκληματολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών πάνω στο φαινόμενο τζιχάντ, που έλαβε χώρα στο νέο αρχηγείο της διεύθυνσης ασφάλειας των Ολυμπιακών αγώνων, ήταν πληρέστατη και πολύ ενδιαφέρουσα, και είχε αφήσει θετικές εντυπώσεις. Πολύ απαραίτητη ήταν, είχαν παραδεχτεί όλοι, η ανάλυση αυτού του φανταστικού περιστατικού τρομοκρατικής ενέργειας ακραίων μουσουλμάνων, μελών της πολυσυζητημένης σέκτας Ουαχαμπί. Έγινε αντιληπτό σε όλες τις δραματικές του διαστάσεις το φαινόμενο και οι διωκτικές αρχές μπορούν τελικά να υπερηφανεύονται για ακόμα μεγαλύτερη επιχειρησιακή ετοιμότητα εν όψει των αγώνων.

Πολλές απορίες είχαν λυθεί σε όσους συμμετείχαν στη παρουσίαση πάνω στη δράση και συμπεριφορά ακραίων ισλαμιστών, όμως καινούργιες και πιο καυτές γεννήθηκαν. Όμως ο Χαράλαμπος Τζιωρτζής, ο επικεφαλής της ελληνικής αντιτρομοκρατικής μονάδας ΕΚΑΜ, αποφάσισε να ζητήσει προσωπική συνάντηση προκειμένου να συζητήσουν αυτό το ενδιαφέρον αλλά πολύ καυτό ζήτημα, στο γραφείο του.

Πράγματι ένα τόσο επικίνδυνο και συνάμα καυτό θέμα απαιτεί εκτός από καλή γνώση και νηφαλιότητα στην κατανόηση του, κάτι που ένα περιβάλλον πιο ήσυχο, όπως το γραφείο του Τζωρτζή, προσφέρει. Ο αρχηγός της αντιτρομοκρατικής μονάδας αρχίζει πρώτος.

«Σας ευχαριστώ κε καθηγητά για μια ακόμα φορά. Πράγματι πολύ ενδιαφέροντα τα όσα μας είχατε πει γι’ αυτούς τους μουτζαχεντίν.»

«Η ευχαρίστηση είναι δική μου αρχηγέ. Αυτό που είχατε δει δεν ήταν τίποτα άλλο από μια τόσο δα μικρούλα συνεισφορά στο πολύ δύσκολο έργο σας, της σκληρής προετοιμασίας σας δηλαδή ενόψει των αγώνων»

«Πόσα νέα πράγματα μάθαμε όμως» σχολιάζει ξαναφέρνοντας ο Τζωρτζής στη μνήμη του τη παρουσίαση «για τη δράση αυτής της σέκτας, του Αλ Ουαχάμπ δηλαδή, αλλά και τη σχέση της με τον περιβόητο Οσάμα Μπιν Λάντεν αλλά και τη τρομοκρατία γενικότερα.»

Είναι πολύ χρήσιμο πράγματι για τις διωκτικές και κατασταλτικές δυνάμεις της χώρας να γνωρίζουν τι θα έχουν ενδεχομένως να αντιμετωπίσουν σε περίπτωση, που απεύχονται φυσικά όλοι, εκδηλωθεί τρομοκρατική ενέργεια κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών αγώνων. Γι’ αυτό το λόγο έμειναν όλοι ευχαριστημένοι, και κυρίως ο Τζωρτζής, από τη παρουσίαση του καθηγητή.

«Υπάρχουν όμως και κάποια πράγματα, που εγώ δεν κατάλαβα, τα περισσότερα από τα οποία γυρίζουν γύρω από την σέκτα αυτή.»

«Όχι μόνο εσείς αρχηγέ. Πιστέψετε με οι περισσότεροι ειδικοί στο κόσμο με δεν έχουν καταλάβει τι γίνεται με αυτήν»

«Για να το βάλω διαφορετικά το θέμα. Καλά κάνουμε και προετοιμαζόμαστε για να αντιμετωπίσουμε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, αλλά το ερώτημα είναι σε ποια κατάσταση είναι η σέκτα αυτή σήμερα και εάν μπορεί να αποτελέσει κάποια στιγμή απειλή για μας»

Είναι αλήθεια ότι η δράση της σέκτας αυτής έχει απασχολήσει εδώ και καιρό, αλλά κυρίως μετά την 11η Σεπτεμβρίου, σε μεγάλο βαθμό όλους τους ειδικούς αντιτρομοκρατίας παγκοσμίως ενώ πάρα πολλά έχουν ειπωθεί πάνω σε αυτήν. Στον παγκόσμιο τύπο υπάρχουν διάφοροι χαρακτηρισμοί γι αυτήν όπως μισαλλόδοξη, πουριτανική, ισλαμοφασιστική, ότι επίσης ακολουθεί τα αχνάρια του κομουνισμού και ναζισμού και πολλά άλλα τέτοια. Είναι όμως και αρκετοί που αναρωτιούνται εάν πράγματι αποτελεί μια απειλή.

«Εγώ, όπως καταλαβαίνετε, δεν μπορώ να σας υποδείξω εάν θα πρέπει να προετοιμαστείτε για μια τέτοια απειλή ή όχι» επιχειρεί ο καθηγητής να οριοθετήσει την απάντηση του για να μη ερμηνευτεί η απάντηση του ως επέμβαση στα εσωτερικά της αντιτρομοκρατικής. Το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να σας δώσω όλα τα στοιχεία εκείνα που εσείς, μόνο σεις, μπορείτε να επεξεργαστείτε και να αποφασίσετε εάν ια πρέπει να ασχοληθείτε επιχειρησιακά με αυτήν»

«Μη στεναχωρήσετε κε καθηγητά απαντά χαμογελώντας ο Τζωρτζης. «κανείς δεν πρόκειται να σας κατηγορήσει για επέμβαση στα εσωτερικά της υπηρεσίας μας. Κάποια πρώτα συμπεράσματα μόνο θα ήθελα να βγάλω.»

«Τότε, μη βιάζεστε να βγάλετε κανένα συμπέρασμα. Εγώ ο ίδιος θέλησα να ενημερωθώ καλύτερα για τη σέκτα αυτή και σας ομολογώ ότι μπερδεύτηκα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι, είναι πολύ δύσκολο για κάποιους ανθρώπους να ξεχωρίσουν τη θρησκευτική υποχρέωση από την τρομοκρατία και το έγκλημα»

«Τι θα πρέπει να κάνω τότε;»

«Μια μάτια στον Αλ Ουαχάμπ, τον ιδρυτή της, θα βυθίσει πολύ στην κατανόηση της.»

Πράγματι για μια σέκτα, που δημιουργήθηκε μόλις τον 18 αιώνα και μεγαλούργησε όταν υιοθετήθηκε πολιτικά από το Σαουντ, είναι για μας σήμερα πολύ δύσκολο να ξεχωρίσουμε τη θρησκευτική από τη πολιτιστική της διάσταση. Πολλά πράγματα αγνοούμε από την εποχή εκείνη, αλλά ευτυχώς κάποια πράγματα από τον ιδρυτή της, τον Αλ Ουαχάμπ, έχουν διασωθεί.

«Τέλος πάντων» απαντά λίγο νευριασμένα ο Τζωρτζής «αν είναι να καταλάβω επιτέλους αυτούς του φανατικούς και θα πρέπει να μάθω για αυτόν τον Αλ Ουαχάμπ, ας γίνει έτσι;» και πιο ήρεμα τώρα συνεχίζει «τι ήταν λοιπόν αυτός ο Ουαχάμπ;»

«Ότι ξέρουμε γι’ αυτόν προέρχεται από κάποια κείμενα που έχουν διασωθεί μέχρι σήμερα, αλλά και μερικές διηγήσεις.»

«Από ότι ξέρετε τέλος πάντων. Τι ήταν αυτός;»

«Στα κείμενα περιγράφεται σαν ένα άτομο που τρέφει μεγάλη εκτίμηση στην ανθρώπινη ζωή λαό ίσως….»

«Μια στιγμή» τον σταμάτα απότομα ο Τζωρτζής. «μόλις πριν λίγο μιλούσατε για μια σέκτα τρομοκρατική, εγκληματική και τα τοιαύτα και τώρα μου λέτε για κάποιους με εκτίμηση στην ανθρώπινη ζωή! Εδώ δεν υπάρχει αντίφαση;»

«Έτσι φαίνεται από πρώτη ανάγνωση» απαντά λίγο στριμωγμένος αυτή τη φόρα ο καθηγητής συνειδητοποιώντας φαίνεται το μέγεθος των ευθυνών στη προετοιμασία των ανδρών του Τζωρτζη, αλλά και την ανάγκη για πολύ συγκεκριμένες ξεκάθαρες απαντήσεις και όχι θεωρητικολογίες. «Ο Αλ Ουαχάμπ, όπως λένε οι ιστορίες, πιστεύει σε ένα πολιτισμένο διάλογο στην επίλυση διαφορών, σέβεται τον αντίπαλο του και άλλα τέτοια.»

«Μα αυτά δεν έρχονται σε αντίθεση με όσα φοβερά έχουμε ακούσει μέχρι σήμερα γι’ αυτούς και όσα διαλαλιούνται ότι αντιπροσωπεύουν;»

Ο καθηγητής πιστεύει ότι η συζήτηση αρχίζει να ξεφεύγει από τον έλεγχο του και επειδή δεν θέλει να τον παρεξηγήσει ο σπουδαίος συνομιλητής του, αλλά και τις προθέσεις του, προσπαθεί να διασαφηνίσει:

«Ακούστε εάν θέλουμε να κατανοήσουμε το πλαίσιο στο οποίο αναγκάζονται να ζουν ή καλύτερα απειλούνται, οι οπαδοί της σέκτας θα πρέπει να γνωρίζουμε τις αρχές που πρέσβευε και δίδασκε ο Αλ Ουαχάμπ»

«Καλό αυτό» χαμογελά ο Αρχηγός «Να κατανοήσουμε τον Αλ Ουαχάμπ» αλλά επειδή θέλει να συνεχίσουν τη συζήτηση κάπου συμφωνεί «Πάμε παρακάτω, τι έκανε αυτός λοιπόν;»

«Πολλές καινούργιες ιδέες έφερε, αυτό έκανε. Μερικές μάλιστα από αυτές μπορούμε και εμείς να ενστερνιστούμε και σίγουρα δεν θα είχαμε αντίρρηση να τις ακολουθήσουμε. Πως όμως φτάσαμε σε αυτό το σημείο δεν μπορώ να εξηγήσω.»

«Εδώ δεν μπορούμε να τους καταλάβουμε και θα του ενστερνιστούμε;» φαίνεται στο σημείο αυτό να αντιδρά ο Τζωρτζής. «Με συγχωρείτε κε καθηγητά αλλά δεν νομίζετε ότι υπερβάλετε στο σημείο αυτό; Τουλάχιστον καμία εξήγηση μπορείτε να δώσετε για τις ασυμφωνίες αυτές;»

«Εδώ σίγουρα υπάρχει αντίφαση αλλά κάποια εξήγηση μπορεί να δοθεί» απαντά ο καθηγητής, που επιθυμεί να υποστηρίξει τις θέσεις του «Η πιο πιθανή, αυτή που στέκει πιο πολύ δηλαδή, είναι ότι αργότερα ο διδαχές του Αλ Ουαχάμπ τροποποιήθηκαν ή διαστρεβλώθηκαν από κάποιους για να εξυπηρετήσουν τα δικά τους συμφέροντα, Τις τροποποίησαν όμως σε τέτοιο βαθμό που αυτές αντιπροσωπεύουν σήμερα στη δύση το ασχημότερο κομμάτι του Ισλάμ.».

«Αρκετά ασχοληθήκαμε με αυτούς τους Ουαχαμπί. Είναι καιρός να ασχοληθούμε και με το καυτό θέμα μιας ενδεχομένης τρομοκρατικής ενέργειας από μέλη της σέκτας Ουαχαμπί κατά τη διάρκεια των αγώνων. Πείτε μου εάν έφτανε σε μένα μια πληροφορία, ότι κάποιοι κρατούνται όμηροι από μέλη της σέκτας αυτής, εγώ τι θα έπρεπε να υποθέσω, πως θα έπρεπε να αντιδράσω; Θα έπρεπε μήπως να υποθέσω ότι έχουν δοθεί εντολές για δολοφονίες;»

«Το αντίθετο τέτοιες ενέργειες από αυτόν αποθαρρύνονταν. Γι αυτό επαναλαμβάνω, θα χρειαστεί πολύς δρόμος για να καταλάβουμε τι τρέχει με το Ουαχάμπ και τα τόσα πολλά έχουν ειπωθεί εναντίον του.»

«Πάντως μπορούμε να υποθέσουμε με σιγουριά ότι το έγκλημα κάνει παιγνίδι»

«Εδώ χωρά μεγάλη συζήτηση. Οι αντίπαλοι του Ουχαμπισμου λένε ότι αυτή σέκτα προωθεί τη βία και τις δολοφονίες χωρίς να κάνει διακρίσεις, εκβιασμούς και αλλά τέτοια φοβερά. Τα γραπτά κείμενα όμως που μας άφησε Αλ Ουαχάμπ δεν λένε κάτι τέτοιο.»

«Πολύ καλή η θεωρία, και μπορεί να αξίζει να το βλέπει κανείς, όπως εσείς, μέσα από μια ερευνητική και φιλοσοφική διάθεση όμως εγώ αντιμετωπίζω πολύ συγκεκριμένα προβλήματα»

«Τι εννοείτε; Τι θέλετε να πείτε;»

«Μπορεί να γίνομαι βαρετός, αλλά θα επιμείνω πρακτικά. Ποιες συγκεκριμένες πια εντολές θα πρέπει να δώσω εάν έχω περιστατικό στο οποίο μια τέτοια αμάδα κρατάει ομήρους γυναικόπαιδα»

Ο καθηγητής έχει δυσκολία να απαντήσει, προσπαθώντας να μπει, να κατανοήσει καλύτερα, το προβληματισμό του Τζωρζτη αφήνοντας τον να συνεχίσει.

«Η για να σου δώσω άλλο παράδειγμα. Πως θα πρέπει να αντιμετωπίσω, τα θα πρέπει να κάνω σε μια κατάσταση κατά την οποία θα μου εζητείτο ανταλλαγή κάποιων αιχμαλώτων η φυλακισμένων;»

«Μην τα μπλέκετε. Ας δώσουμε μια-μια τις απαντήσεις.» αποφασίζει να απαντήσει επιτέλους ο καθηγητής « Στη περίπτωση που άπιστοι, όπως αποκαλούν τους χριστιανούς, κρατούν φυλακισμένους κάποιους δικούς τους μουσουλμάνους τότε μία ανταλλαγή αιχμάλωτων θα πρέπει να επιδιώκεται από αυτούς γιατί θεωρείται ύψιστο καθήκον για ένα μουσουλμάνο.»

«Τότε πείτε μου. Πως αντιμετωπίζεται ο μουσουλμάνος αυτός που αφήνει στα χέρια απίστων άλλους μουσουλμάνους; Και εγώ τότε τι θα πρέπει να κάνω;»

«Σε τέτοια περίπτωση, όσο και να σας φαίνεται παράδοξο, έχετε το πάνω χέρι. Όλοι μουσουλμάνοι μαχητές είναι υποχρεωμένοι να κάνουν τα πάντα για να πάρουν πίσω μουσουλμάνους αιχμαλώτους.»

«Και κάτι ακόμα για να μην το ξεχάσουμε. Εάν ανάμεσα στους ομήρους υπάρχουν οικογένειες η γυναικόπαιδα τότε τι γίνεται;»

Οι Ουαχαμπί πιστεύουν ότι οι δεσμοί ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας δεν θα πρέπει να καταργούνται όσο αυτοί κρατούνται αιχμάλωτοι η όμηροι αλλά θα πρέπει να γίνονται σεβαστοί κατά την ομηρία.

«Ο Αλ Ουαχάμπ είχε δηλώσει με σαφήνεια ότι αυτός που χωρίζει τα παιδιά από τους γονείς τους διαπράττει σοβαρό αδίκημα για το Ισλάμ.

«Για να το πω διαφορετικά ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος επικοινωνίας κατά τη διαπραγμάτευση με τους απαγωγείς. Πως θα πρέπει επικοινωνήσουμε με αυτή την τρομοκρατική ομάδα;»

«Για να έχουμε μια αποτελεσματική διαπραγμάτευση με τους απαγωγείς θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας τι θα έκανε ένας καλός μουσουλμάνος στην περίπτωση αυτή προκειμένου να μην τιμωρηθεί από τον Αλλάχ.»

Ο καθηγητής πρεσβεύει ότι δεν θα έπρεπε να αρχίζουμε διαπραγμάτευση βασιζόμενοι στην εμπειρία μας από το δυτικό τρόπο ζωής και τους δικούς του περιορισμούς αλλά και κανόνες σωστής συμπεριφοράς. Θα πρέπει να προσπαθούμε να εννοήσουμε και να εκμεταλλευτούμε τις φοβίες τους από μια τιμωρία από τον Αλλάχ, όπως ο φανατικός μουσουλμάνος φυσικά τις εννοεί, πριν αρχίσουμε να διαπραγματευόμαστε μαζί τους.

«Έστω τότε ότι μπαίνουμε σε κάποιου είδους διαπραγμάτευση μαζί τους, αλλά αυτός ο επικεφαλής τους μουσουλμάνος δεν έχει καθόλου περιθώρια ελιγμών παρά να υποχωρήσει. Θα ήθελα τότε να ξέρω εάν κάτι τέτοιο, μια υποχώρηση δηλαδή, επιτρέπεται σε κάποιον που συμμετέχει σε τζιχάντ»

«Και φυσικά επιτρέπεται, αν και δεν είναι αυτό που επιδιώκεται. Αυτό μπορεί να γίνει για παράδειγμα στη περίπτωση που αυτός αντιληφθεί ότι έχει περικυκλωθεί ή ακόμα εάν αντιληφτεί ότι ο αντίπαλος του υπερτερεί αριθμητικά και φυσικά αυτός εάν συνεχίσει τη μάχη θα τη χάσει συντριπτικά.»

«Υπάρχει όμως και κάτι άλλο. Εάν ο μουσουλμάνος αυτός αντιληφθεί αδιέξοδο υπάρχει πιθανότητα να έχουμε για αυτοκτονική κατάληξη. Να γίνει μάρτυρας του Αλλάχ δηλαδή!»

«Πολύ σπουδαία παρατήρηση αλλά από τον Αλ Ουαχάμπ δεν προτείνεται κάτι τέτοιο»

Για τον Αλ Ουαχάμπ πράγματι δεν υπάρχει θαυμασμός του μαρτυρικού θανάτου η μαρτυρίου και συνεπώς δεν χρειάζεται κάποιος να πολεμήσει μέχρι θανάτου. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τις κλασικές αντιλήψεις μας για το τζιχάντ όπως το ξέρουμε σήμερα.

«Για να ανακεφαλαιώσουμε. Έστω ότι σε κάποιο περιστατικό οι μαχητές αυτού του Τζιχάντ στριμώχτηκαν από τις δυνάμεις μας και άρχισαν να διαπραγματεύονται για τους αιχμάλωτους που πιάστηκαν αιχμάλωτοι. Σέβονται όμως τα γυναικόπαιδα τα οποία κρατούν ομήρους, αλλά δεν έχουν άλλα περιθώρια αντιδράσεως. Στη κατάσταση αυτή, όπως έχει διαμορφωθεί, τους επιτρέπει το Τζιχάντ να συνθηκολογήσουν ή όχι;»

«Το τι θα γίνει τότε θα εξαρτηθεί από σας και τη στάση σας. Αυτό που μπορώ όμως να πω είναι ότι αντίθετα με αυτό που πιστεύουμε για τζιχάντ το κοράνι το ίδιο διατάζει τον μουτζαχεντίν να αναζητήσει ειρηνικούς τρόπους επαφής εάν δεν επιθυμεί να συνεχίσει να πολεμά. Νομίζω ότι κάποιοι για να πετύχουν τους σκοπούς τους έχουν προχωρήσει σε δικές τους ερμηνείες του κορανιού, αυτό είναι που προκαλεί σύγχυση και όχι το ίδιο το Ισλάμ.»

Και αφού σκεφτεί για λίγο συνεχίζει

«Άλλα να ξέρετε δεν είναι μόνο ο Ουαχαμπί, οι φανατικοί μουσουλμάνοι για τους οποίους θα πρέπει να ανησυχούμε. Υπάρχουν και άλλες ομάδες εξίσου επικίνδυνες, αλλά αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να συζητήσουμε σε άλλη συνάντηση μας, και ελπίζω σύντομα»

Από Σειρα Σεναριων "Ο Τρόμος"
* Ο Πάρις Ι.Μ.είναι Φυσικός Ιατρικής Ακτινοφυσικός




No comments: