Monday, 23 May 2011

PRANTA Η Δημόσια Υγεία στο Μεσανατολικό

ΣΕΝΑΡΙΟ-SDS /Δημόσια Υγεία
Paris JM
Σε προηγούμενο σενάριο είχαμε εξετάσει τη πιθανότητα μεταφοράς ενός επικίνδυνου ιού από τη Μέση ανατολή στην Ευρώπη, με ενδεχόμενες τεράστιες επιπτώσεις (θανατηφόρος επιδημία) σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ήπειρο.
Μέχρι τώρα παρακολουθούσαμε στην Ευρώπη αρκετά παθητικά τα δραματικά δρώμενα στη περιοχή, συγκρουσιακής συνήθως διάστασης, που εκτός όμως από το να τα βλέπουμε στο γυαλί της τηλεόρασης, δεν μπορούσαμε να κάνουμε τίποτα άλλο. Σημειωτέον η Μέση ανατολή είναι μια περιοχή που τη χαρακτηρίζει η δυσπιστία (τουλάχιστον) ανάμεσα σε γείτονες.

Το πρόβλημα
Τελευταία, μετά από έρευνες δημόσιας υγείας άρχισε να αναπτύσσεται ένας προβληματισμός πάνω στην δυνατότητα η μη των αντιμαχόμενων στη μέση Ανατολή πλευρών να συνεργαστούν για το καλό όχι μόνο των ιδίων των κατοίκων της περιοχής αλλά και της Ευρώπης. Αυτός ο προβληματισμός θίχτηκε στο προηγούμενο σενάριο, ενώ σε τούτο θα προτείνουμε τη λύση.

Στο προηγούμενο σενάριο ένα άγνωστου ταυτότητας ιος είχε μεταφερθεί από περιοχή, του συγκρουόμενου εκείνες τις μέρες, Νότιου Λίβανου. Ο ασθενής που είχε φτάσει στο Λιμάνι της Λάρνακα στη Κύπρο με έκτακτο πλοίο Ελληνικής Γραμμής δεν ήταν σε καλή κατάσταση. Δεν μπορούσε να επικοινωνήσει με την ιατρική ομάδα που τον παρέλαβε και να δώσει πληροφορίες. Τόσο ο εργαστηριακός έλεγχος που έγινε όσο και ο κλινικός δεν έδειχνε συγκεκριμένο προφίλ ασθενή και ιού. Έτσι τον έβαλαν αμέσως σε καραντίνα, που όμως δυστυχώς μετά από μερικές μέρες υπέκυψε.

Ο Προβληματισμός
Οι κυπριακές αρχές προβληματίστηκαν τι θα έπρεπε να κάνουν σαν μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εάν καταστροφή κτυπήσει την Μέση ανατολή. Πιο συγκεκριμένα τι να κάνουν εάν κατά τη καταστροφή απελπισμένος άρρωστος από τη περιοχή των συγκρούσεων πάρει ένα πλοίο φτάσει στο λιμάνι της Λάρνακαs διασπείροντας τον θανατηφόρο ιό όχι μόνο στη Κύπρο αλλά και από κει στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Τα γεγονός αυτό κυκλοφόρησε γρήγορα στις υπηρεσίας δημόσιας υγείας της Ευρώπης και κτύπησε κόκκινο καμπανάκι στον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ο οποίος άρχισε φυσικά έρευνα. Η υπόθεση πήρε άλλες διαστάσεις όταν εντοπίστηκε εργαστήριο στο Ισραήλ που διέθετε μεν αντίδοτο αλλά όταν τα αντίδοτα αυτά προσφέρθηκαν στη μουσουλμανική πλευρά, αυτή αρνήθηκε να τα πάρει. Ίσως να μην είναι ο κανόνας αλλά όταν το περιστατικό διαδόθηκε ανησύχησε και φυσικά προβλημάτισε.

Τα προβλήματα δεν έμειναν εκεί. Τη κατάσταση επιβάρυναν δραματικά πολλοί παράγοντες όπως ελλείψεις σε φάρμακα, προσωπικό, εμβόλια μέχρι απαράδεκτες συνθήκες υγιεινής. Πολλά ζητήματα υγείας έχουν επιπτώσεις τη σε ολόκληρη περιοχή, όπως ο έλεγχος των μεταδοτικών ασθενειών (ελονοσία, φυματίωση, και ιλαρά) αλλά και η εξόντωση μιας σειράς των ασθενειών, όπως η πολιομυελίτιδα και η διφθερίτιδα.

Αλλά τα προβλήματα δεν σταματούν εκεί. Είναι τόσο πολλά αυτά που πρέπει να γίνουν σε περιοχές της Μέσης Ανατολής ώστε οι αρχές δημόσιας υγείας να αισθάνονται επιτέλους ασφαλείς από ένα πιθανό ξέσπασμα που αρχίζουν να προκαλούν τεραστία ανησυχία αν όχι φόβο.

Η παράξενη κατάσταση της δημόσιας υγείας στη Μέση Ανατολή, θα μπορούσε να διευκολύνει την εμφάνισή μιας επιδημίας σε μια καταστροφή.

Η Ελλάδα ως το πιο κοντινό μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς τη Κύπρο ζήτησε τη συνεργασία της Γαλλίας ούτως ώστε να ευθυγραμμίσουν τις δυνάμεις τους για την αντιμετώπιση της κατάστασης. Οι αρχές εκεί εκτιμούν ότι, αν καταστροφή που εξάγεται από τη Μέση Ανατολή προς τη Κύπρο πάρει ανεξέλεγκτη μορφή θα χτυπήσει την Ελλάδα με μεγαλύτερη δύναμη.

Η Δίκη στη Λευκωσία αρχίζει Το ερώτημα για τις κυπριακές αρχές δημόσιας υγείας συνδέεται με τη δυνατότητα γι
α συνεργασία των αντίστοιχων αρχών στη Μέση Ανατολή, για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα. Το πρόβλημα μπορεί να προκύψει όταν περιοχές της Μέσης Ανατολής, που ενώ δεν διαθέτουν τους απαραίτητους δημόσιους πόρους για την υγεία συνάμα αρνούνται να συνεργαστούν με άλλους.

Το πρόβλημα έφτασε μέχρι τα δικαστήρια. Μια δίκη ορίστηκε σε ένα δικαστήριο τη Λευκωσίας.

Σε αυτήν ιδιώτης απαίτησε να ληφθέν ασφαλιστικά μέτρα εναντίον των μεταφορών από τη περιοχές εκείνες της Μέσης ανατολής προς τη Λευκωσία, αυτών που αρνούνται να συνεργαστούν με τους γείτονες τους, κάτω από ορισμένες συνθήκες όμως.
Τις συνθήκες αυτές ορίστηκε το δικαστήριο να διευκρινίσει και να αποφασίσει.
Ή αλλιώς προτίμησης δράσεις, προκειμένου να αποφευχθεί η μετάδοση στην Ευρώπη του θανατηφόρου ιού στην περίπτωση της Μέσης Ανατολής πληθυσμού αρνούνται να συνεργαστούν μεταξύ τους προκειμένου να αντιμετωπίσουν τον κίνδυνο.

Κατά τη διάρκεια της δίκης ειδικοί στη δημόσια υγεία κατέθεσαν πάνω στην κατάσταση της δημόσιας υγείας και στη πρόληψη των καταστροφών στη Μέση Ανατολή κατατάσσοντας τους υπερπληθυσμούς ή χώρες σε τέσσερις κατηγορίες:


α) Σε αυτούς που έχουν όλα τα απαραίτητα μέσα και δυνατότητες προκειμένου να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στο έδαφός τους, σε περίπτωση απειλής για τη δημόσια υγεία
β) Σε αυτούς που έχουν όλα τα απαραίτητα μέσα και δυνατότητες, αλλά αρνούνται να συνεργαστούν με γείτονες τους προκειμένου να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στο έδαφός τους, σε περίπτωση απειλής για τη δημόσια υγεία.
γ) Σε αυτούς που δεν έχουν οι ίδιοι όλα τα απαραίτητα μέσα και δυνατότητες, αλλά συνεργάζονται προκειμένου να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στο έδαφός τους, σε περίπτωση απειλής για τη δημόσια υγεία.
δ) Σε αυτούς που δεν έχουν ούτε όλους τους πόρους αλλά και αρνούνται να συνεργαστούν, προκειμένου να
ανταποκριθούν αποτελεσματικά στο έδαφός τους, σε περίπτωση απειλής για τη δημόσια υγεία.

Συμπέρασμα:
Όσο αφορά τις εγγυήσεις απο διάφορους υποπληθυσμούς προς τις αρχές δημόσιας υγείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης το δικαστήριο τους καταταξε σε τεσερεις κατηγορίες Α εως Δ.


  1. Υποπληθυσμοί και χώρες της κατηγορίας Α μπορεί να εγγυηθούν τον έλεγχο στο έδαφος τους των πιθανών κινδύνων δημόσιας υγείας.

  2. Υποπληθυσμοί και χώρες στις κατηγορίες Β και Γ μπορούν να εγγυηθούν, υπό προϋποθέσεις όμως, τον έλεγχο στο έδαφος τους των πιθανών κινδύνων δημόσιας υγείας. Αυτό εξαρτάται από το βαθμό της συνεργασίας, με τους γειτονικές αρχές δημόσιας υγείας.

  3. Υποπληθυσμοί και χώρες της κατηγορίας Δ δεν μπορούν να εγγυηθούν καθόλου τον έλεγχο στο έδαφος τους των πιθανών κινδύνων δημόσιας υγείας.

Η Δικαστική Απόφαση και PRANTA
Το δικαστήριο αφού άκουσε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη και εξέτασε όλους τους μάρτυρες και αφού έλαβε σοβαρά ειπούν τις καταθέσεις των ειδικών δημόσιας υγείας απεφάσισε ότι ο συγκεκριμένος ιδιώτης που κατέθεσε την αγωγή είχε κάθε δικαίωμα να το κάνει (να ζητήσει ασφαλτικά μέτρα δηλαδή) προκειμένου να προφυλάξει τον ίδιο και την οικογένεια του σε περίπτωση που σε μία καταστροφή στη μέση Ανατολή κάποιες τοπικές αρχές δημόσιας υγείας στη μέση ανατολή αρνηθούν να συνεργαστούν.

H βέλτιστη συνεργασία μεταξύ όλων των οργανισμών δημόσιας υγείας στις περιοχές που επηρεάστηκαν είναι η απάντηση στο πρόβλημα. Αυτό ήταν και συμπέρασμα στο όποιο κατέληξαν ειδικοί έκτακτων καταστάσεων από Γαλλία, Ιταλία, Ελλάδα, Κύπρο και Ισραήλ που παρακολουθήσαν το συνέδριο εκείνες τις μέρες στη Κύπρο, σχηματίζοντας άτυπα το πυρήνα της ευρωπαϊκής απάντησης στο πρόβλημα, με αποφασιστική συμμετοχή του Ισραήλ σε αυτήν. Και το όνομα αυτής :

PRANTA
Paris
Rome
Athens
Nicosia
Tel
Aviv


Σύμφωνα με το σενάριο o πρώτος πρόεδρος της PRANTA διορίστηκε πρώην Γάλλος πρόεδρος

No comments: