Friday, 4 September 2009

Κύπρος-Παλαιστίνη ίδιος αγώνας?

Ζαν Κοέν
Στις 9 του περασμένου Ιουλίου ο Πρόεδρος της Κύπρου κ. Χριστόφιας ανάρτησε στην επίσημη ιστοσελίδα του μία δήλωση που έλεγε ότι σε συνομιλίες που είχε με τον Πρόεδρο της Παλαιστινιακής Αρχής, Mahmoud Abbas, ο τελευταίος δήλωσε πως υποστηρίζει τον αγώνα των ελληνοκυπρίων.
Αμέσως το Υπουργείο Εξωτερικών της Άγκυρα κάλεσε τον πρεσβευτή της ΠΑ, Maarouf , και ζήτησε διευκρινίσεις. Σύμφωνα με τον Τουρκικό τύπο ο πρεσβευτής διέψευσε ότι ο Abbas έκανε τέτοια δήλωση.

Δεν ξέρω αν ο Abbas είπε ότι είπε, άλλωστε δεν είναι αυτό το θέμα μου. Το ερώτημα είναι αν συμφέρει στην Κύπρο μία ταύτιση του Κυπριακού θέματος με αυτό των Παλαιστινίων.

Πριν 24 χρόνια ακριβώς στις 10.9.1985 δημοσίευσα το παρακάτω άρθρο για το ίδιο θέμα στην Καθημερινή με τον ίδιο τίτλο, το οποίο θεωρώ ακόμα επίκαιρο.

------------------------------

Στις 19/11/1984 στην εφημερίδα <<ΤΑ ΝΕΑ>> δημοσιεύτηκε μια συνέντευξη του κ. Α.Παπανδρέου όπου αναφερόμενος στην Μέση Ανατολή είπε ότι το πρόβλημα της Κύπρου είναι όμοιο με το παλαιστινιακό. Πριν ένα μήνα περίπου (6/8/85) δημοσιεύτηκε στην Ισραηλινή εφημερίδα HAARETS συνέντευξη του κ. Παπούλια ο οποίος σε κάποιο σημείο της, παρομοίωσε και αυτός το πρόβλημα της Κύπρου με αυτό της Παλαιστίνης.

Την ίδια συλλογιστική στο θέμα είχαν και όλες οι κυβερνήσεις από το 1974-1981. Συζητώντας κατά καιρούς με ανθρώπους που ασχολούνται με την ελληνική εξωτερική πολιτική έφτασα στο συμπέρασμα ότι η άποψη αυτή δεν έχει καμία αντι-Ισραηλινή ή προ-Αραβική αφετηρία.

Τουναντίον, η αφετηρία της είναι καθαρά η προστασία των ελληνικών, και κατ΄ επέκταση, των Κυπριακών συμφερόντων, και ορθώς πράττουν. Αλλά αναρωτιέμαι αν αυτή η ταύτιση των δύο προβλημάτων εξυπηρετεί τα δικά μας και κατ΄επέκταση τα Κυπριακά συμφέροντα. Κατά την γνώμη μου μάλλον όχι και ορίστε και οι λόγοι:

Το Διεθνές Δίκαιο
Καταρχήν νομικά και βάσει του Διεθνούς Δικαίου (που όλα εκεί παίζονται στην διεθνή διπλωματία) τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά.

1. Τουρκία εισέβαλε σε ένα ανεξάρτητο κράτος μέλος του ΟΗΕ.

Αντίθετα το Ισραήλ δεν εισέβαλε σε καμία ανεξάρτητη χώρα, για τον απλούστατο λόγο ότι η Δυτική όχθη του Ιορδάνη δεν ανήκε ποτέ στην Ιορδανία. Η Δυτική όχθη ήταν τμήμα του παλαιστινιακού κράτους, που δυστυχώς ποτέ δεν έγινε και καταλείφθηκε από την Ιορδανία δια της βίας στον πόλεμο του 1948. Με εξαίρεση την Αγγλία και το Πακιστάν καμία χώρα (ούτε καν Αραβική) δεν αναγνώρισε την κυριαρχία της Ιορδανίας επί της Δυτικής όχθης. Δηλαδή με βάση το Διεθνές Δίκαιο το Ισραήλ εισέβαλε σε μια αμφισβητούμενη περιοχή και όχι σε κράτος.

2. Η Τουρκία επιτέθηκε στην Κύπρο χωρίς κανένα απολύτως λόγο ή πρόκληση κάνοντας ‘έτσι έναν καθαρά επιθετικό πόλεμο. Ειδικά για την Ιορδανία, ο πόλεμος του Ισραήλ εναντίον της το 1967 ήταν καθαρά αμυντικός, για τον απλούστατο λόγο ότι το Ισραήλ ειδοποίησε την Ιορδανία, μέσω Αμερικής, να μην ανακατευτεί και δεν πρόκειται να δεχτεί επίθεση. Παρόλα αυτά η Ιορδανία βγήκε στον πόλεμο δύο μέρες μετά όταν νόμιζε (τη προτροπή του Νάσσερ) ότι το Ισραήλ κατέρρεε. Με βάση λοιπόν και πάλι το Διεθνές Δίκαιο δύο πόλεμοι είναι τελείως διαφορετικοί.

3. Η Τουρκία εισέβαλε σε ένα κράτος με διεθνώς αναγνωρισμένα σύνορα. Στην περίπτωση του Ισραήλ την γραμμή την οποία πέρασε το 1967 στην Δυτική όχθη δεν ήταν καν αναγνωρισμένα σύνορα, ήταν απλώς η γραμμή καταπαύσεως του πυρός του 1949. Έτσι εδώ με γνώμονα το Διεθνές Δίκαιο τα πράγματα είναι διαφορετικά.

Η Επιχειρηματολογία
Λέγοντας όμως παντού και πάντα ότι τα δύο προβλήματα είναι ίδια έχω την εντύπωση ότι βγάζουμε τα μάτια μας μόνοι μας. Διότι όταν λέμε ότι είναι ίδια στην ουσία επιτρέπουμε στην Τουρκία να πει:

1. Ότι η Κύπρος δεν ήταν ανεξάρτητο κράτος αλλά μια αμφισβητούμενη περιοχή όπως η Δυτική όχθη.

2. Ότι αφού τα προβλήματα μοιάζουν τότε η εισβολή της Τουρκίας στην Κύπρο ήταν αμυντική ενέργεια όπως αυτή του Ισραήλ.

3. Τα σύνορα της Κύπρου δεν είναι διεθνώς αναγνωρισμένα, όπως και αυτά της Δυτικής όχθης.

4. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ενώ οι Ισραηλινοί οικισμοί στην Δυτική όχθη είναι παράνομοι, οι ιστορικοί, πολιτιστικοί και θρησκευτικοί δεσμοί του εβραϊσμού με την περιοχή είναι γνωστοί. Για του λόγου το αληθές ανοίξτε την Παλαια Διαθήκη σε όποιο σημείο θέλετε.

Λέγοντας όμως ότι τα δύο προβλήματα μοιάζουν μήπως δίνουμε στην Τουρκία το δικαίωμα να πει ότι όπως το Ισραήλ στην Δυτική Όχθη έτσι και αυτοί στην Κύπρο έχουν ιστορικούς, πολιτιστικούς και θρησκευτικούς δεσμούς. Πράγμα αστείο φυσικά.

Και ακόμα συνδέοντας τα δύο προβλήματα μήπως δίνουμε στην Τουρκία το δικαίωμα να πει: Αφού οι Παλαιστίνιοι ζητάνε αυτοδιάθεση και ανεξάρτητο κράτος, και αφού τα δύο προβλήματα είναι ίδια όπως διατείνεται η Ελλάδα, θέλουμε και εμείς οι Τουρκοκύπριοι αυτοδιάθεση και ανεξάρτητο κράτος.

Το ότι το Ισραήλ πρέπει να αποσυρθεί από τα κατεχόμενα εδάφη δεν υπάρχει αμφιβολία. Το ότι το ίδιο ισχύει για την Τουρκία επίσης δεν υπάρχει αμφιβολία. Αλλά ταύτιση των δύο προβλημάτων σαφώς όχι.

Είναι επικίνδυνο για τα Ελληνικά και τα Κυπριακά συμφέροντα.
Από Ιστοσελιδα ΖΑΝ ΚΟΕΝ

No comments: